نکته اخلاقی
عقاید در قرآن
ج: یکی از مزایا و هنرنماییهای بسیار بزرگ قرآن کریم این است که وقتی نازل میشد مردم بتپرست بودند و خدا را نمیشناختند. نمیدانستند خدا چیست و چه چیز باید داشته باشد و چه چیز نباید داشته باشد. نوعاً پروردگار متعال آیات که نازل میکردند اواخر آیات عقاید میگفتند، «إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ»[1] ، «عَزیزٌ حَکیمٌ»[2] ، این اسماء حُسنی همهاش برای کمالات خداست. « سُبْحانَ اللَّه»، خدا منزّه است از صفات بد و کار بد. (خداوند) همه اینها را در قرآن آورده است که مسلمانان در عین حال که خدا را قبول دارند این چنین خدایی را قبول داشته باشند، با سلب صفات سلبیه و با اثبات صفات اثباتیه، بنابراین این عقاید اجمالاً در قرآن کریم آمده و مبدأ کل عقاید هم قرآن کریم است. همینهایی که در اواخر آیات است را ما بخوانیم یاد بگیریم بیشتر عقاید را تکمیل کردهایم.
قسمتی از پرسش و پاسخ از سالک الی الله حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه3/10/1383
[1] - فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ( سوره مبارکه انفال آیه 17
[2] - وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ(سوره مبارکه لقمان آیه 27